Google PageRank - Google rang stranice

Google je bila prvi web direktoriijum koji je za popularnost izlistanih web sajtova uzimala u obzir dolazece linkove – po principu, što više linkova ka strani to je veća popularnost te strane. Algoritam je nazvan Google PageRank.

PageRank je vrednost odvojena za svaku web sranicu i određena je od strane PageRank-a stranica koje preporučuju stranicu. Glavna stvar je da se nađe kriterijum za određivanje vrednosti stranice. U slučaju PageRank-a to je moguća frekvencija posećenosti sajta.

Sada cu vam opisati model ponašanja korisnika interneta koji prati linkove prilikom surfovanja. Predpostavlja se da korisnik počinje surfovanje sa slučajno izabrane stranice a zatim prati linkove ka drugim web stranicama. Uvek postoji mogućnost da će korisnik napustiti sajt bez prećenja linkova koji se nalaze na njemu i početi da surfije internetom sa slučano izabrane stranice. PageRank algoritam procenjuje verovatnoću ovog događaja sa 0.15 na svakom koraku. Verovatnoća da će korisnik nastaviti surfovanje prećenjem jednog od linkova dostupnih na tekućoj stranici je prema tome 0.85, predpostavljajući da su svi linkovi jednaki. U slučaju da korisnik nastavi da surfuje neodređeno dugo, popularne stranice će biti posećene mnogo više puta nego manje popularne stranice.

PageRank određene internet stranice je prema tome definisan kao verovatnoća da će korisnik posetiti inernet stranicu. Sledi da je suma verovatnoće svih postojećih stranica tačno jedan zato što je predpostavljeno da korisnik posećuje barem jednu internet stranicu u bilo kojem trenutku.

    Obzirom da nije uvek pogodno raditi sa ovim verovatnoćama PageRank se može matematički transformisati u mnogo lakše razumljive cifre. Na pimer, svi smo navikli da vidimo PageRank brojeve izmedu nule i deset u Google Toolbar. Prema rank modelu upravo opisanom:
  1. Svaka stranica na internetu inicijanlo ima PageRank veći od nule. U početku je on veoma mali pa postoje male šanse da ce korisnik slučajno doći do njih.
  2. Svaka stranica koja ima odlazeće linkove dodeljuje deo njegovog PageRank preporučenoj stranici. PageRank doprinos ovim preporučenim stranicama je suprotno proporcionalan ukupnom broju linkova na stranici koja ga preporučuje - što više sranica ima, manji će se PageRank dodati svakoj od preporučenih stranica.
  3. PageRank A "damping factor" je pimenjen za ovaj proces pa je ukupna podela rangiranja stranica redukovana za 15%. Ovo je ekvivalentno verovatnoći, opisanoj iznad, da korisnik neće posetiti ni jednu preporučenu stranicu već će otići na neku koja nije preporučena.

Uticaj PageRank pocesa na proces rangiranja internet stranica

Teorijski gledano PageRank algoritam utiče na rangiranje stranica na Google-u i tu nema ničega komplikovanog - kada pretraživač nađe broj relevantnih dokumentata korišcenjem internih kriterijuma, oni mogu biti sortirani prema PageRank-u jer je logično predpostaviti da strana koja ima veći broj visoko-kvalitetnih dolazećih linkova upravo sadrži najvrednije informacije.

Upotreba Google PageRank-a

Trenutno se PageRank ne koristi direktno u Google algoritmu za pretragu. Ovo je i razumljivo pošto čisti PageRank vrednuje samo broj i kvalitet dolazećih linkova ka sajtu, ali u potpunosti ignoriše tekst linka i informacije na sajtovima. Ovi faktori su važni u rangiranju stranica i dodati su u noviji verzijama PageRank algoritma čiji su tačni detalji i dalje poznati samo Google programerima.

Svaka stranica na web sajtu ima svoj PageRank a mi ga možemo najlakše utvrditi uz pomoć Google ToolBar-a koji pokazuje vrednost između 0 i 10. Google ToolBar ne pokazuje verovatnoću, već tačan rang u vrednostima od 0 do10 koji su definisani po logaritamskoj skali.

Važno: mnogo je lakše, na primer, povećati PageRank sa jedan na dva nego sa dva na tri.

U praksi, PageRank se primarno koristi u za brzu proveru popularnosti sajta i za procenu nivoa konkurencije u upitima pretrage.

PageRank ne daje tačne informacije o sajtu, ali omogućava da brzo i lak uvid u popularnost sajta, praćenje i proveru rezultate SEO optimizacije.

PageRank je veoma koristan prilikom razmene linkova i pomoću njega lako upoređujemo kvalitet stranice koja nudi razmenu u odnosu na vašu što pomaže pri odluci da li prihvatiti ponudu. Na primer, ako je Google PageRank vašeg sajta 3 a imate ponudu za razmenu linkova sa sajta koji ima rang 0 ili 1, mnogo je veća korist za drugi sajt ako do razmene linkova dođe.

Procena nivoa konkurencije u upitima pretage je važan deo SEO optimizacije jer omogućava indirektnu procenu sajta konkurencije. Na primer, ukoliko internet pretraživac prikaže sajt sa PR 6-7 na vrhu rezultata pretrage, sajt sa PR 4 najverovatnije neće stići do vrha prilikom istih upita pretrage.

Važno: PageRank vrednosti prikazane u Google ToolBar-u se preračunavaju povremeno. Google radi "presek" svakih nekoliko meseci (3 do 4 puta godišnje), pa Google ToolBar često prikazuje zastarele rezultate. Google prati pomene u dolazećim linkovima mnogo brže nego što se te promene pokazuje preko PageRank-a.